Ingezonden bericht van Krijn heerschap:

Pimping naar Trial MZ is voor mij een motor waar het fijn is om mee te rijden, die lichte tweetakten Hebben `iets` dat je eerst moet ondervinden voor erover te oordelen.

Al een paar jaar was ik aan het Trial rijden met een moderne trialmotor, best wel een Geavanceerde machine met waterkoeling, schijfremmen, aluminium frame etc. Het sleutelen daaraan vond ik niet fijn, veel te veel verwijderen voor je ergens bij kunt En dan nog moet je minihandjes hebben om wat te bereiken. Wat zou het mooi zijn een MZ te bezitten als trialmotor speelde het door mijn hoofd. Al een paar keer een ETS250 bekeken, zou een prachtige basis zijn met het krachtige blok En stevige frame. De prijs van zo`n machine en het feit dat een ETS verbouwen naar Trialmotor In feite een doodvonnis is voor zo`n prachtige machine besloot me te doen uitwijken naar een ander Type MZ. Paar avonden later zat ik weer te snuffelen en zoeken naar een geschikte MZ op marktplaats.nl. Plots viel mijn oog op een TS150 zonder kenteken voor een zacht prijsje. Zo`n TSje verbouwen naar een trial leek me wel een uitdaging, na een paar keer bellen het ding opgehaald. Nou dan staat zo`n leuk ding in je tuin , zuiger muurvast door het stilstaan en een frame Waar je bij nader inzien niet vrolijk van word, dit omdat een buizenframe makkelijker is te vermaken Dan het plaatframe van die kleine TS…

Eerst maar begonnen met alles eraf slopen dat niet nodig is voor de Trailsport, als je dan het achterspatbord eraf pakt is het wel even slikken want waar moet nu het trial achterspatbord aan vast komen? En dan die uitlaat, die moet eraf terwijl je je realiseert dat een MZ echt het allerbest loopt op zijn standaard uitlaat. Het voorwiel is 18inch, maar moet 21inch zijn, de tank is onbruikbaar vanwege zijn model en grootte, De voetsteunen zitten te ver naar voren, Bodemvrijheid is te gering etc etc…. Oei dat is niet zomaar wat en wat een leuk klusje leek word een bijna onneembare barriere door de vele grote tekortkomingen om tot een goed resultaat te komen, even speelde ik met de gedachte ik zet hem weer in elkaar en doe hem maar in de verkoop. Zo stond hij een paar weken onder een zeiltje in de tuin, wat moet je nou met dat `ding` zei mijn vrouw want hij stond behoorlijk in de weg.

TSje op de aanhanger en mee naar het werk. Meewarig werd ik aangekeken wat ik daar met dat brommertje moest? Dat zie je nog! Zei ik stoer… In de vrije uurtjes eerst maar eens geprobeerd of ik de cilinder eraf kon krijgen, kopje eraf en flink Kruipolie in het inwendige gespoten, dat iedere dag herhaald en na 1 week voorzichtig op de kickstarter geduwd, als een muur met de zuiger bijna bovenin en dan kan de cilinder niet naar boven. Toen maar de stoute schoenen aangetrokken en met een laspitje de cilinder rustig warmgestookt. Hitte zorgt ervoor dat het cilindertje uitzet en ik hoopte erop dat de zuiger daarom zou losschrikken. Dat deed hij dus mooi niet totdat ik mijn collega vroeg om met het laspitje de cilinder warm te houden terwijl ik met een blok hout en flinke hamer een ferm tikje gaf op de zuigerkop. En ja hoor hij was los ! pfffff dan ben je weer even blij. Krukasje voelde goed aan en meteen het cartertje volgegoten met olie en lekker aan het krukasje gedraaid om het bigend en de lagers te verwennen met schone olie. Gelijk maar het versnellingsbakje afgetapt en afgevuld met ATF, automatic transmission fluid, dat heeft een erg reinigende werking. De zuiger en cilinder opgeknapt met waterproof p1200 ,nieuwe Zuigerveren en pistonpen + lager . Motorfietsje even op de kop om de olie eruit te krijgen en daarna Het spul weer gemonteerd. De compressie voelde heel goed en ik kreeg vertrouwen in dat blokje. Ook de koppeling en versnellingen deden het goed naar mijn gevoel en toen het blok zonder te starten gelaten voor wat het was, dat komt later wel dat starten want er zat ook geen enkel stukje Elektrische kabel meer aan het frame. Op vehikel een paar mooie spullen gekocht zoals trialbanden 18inch achter en 21inch voor, gashandvat ,rem en koppeling hendels, universele binnen/buitenkabelset en een kunststof achterspatbord en nog wat klein spul. Op een andere beurs nog wat spullen zoals uitlaatdemper,stuur en leuk zweefzadeltje. Maar waar moet ik nu dat achterspatbord aanhangen, moet wel stevig zijn omdat ook het zadel , Schokbrekers en De uitlaat die bovenlangs moet gaan lopen er aan vast komen.

Na uren van nadenken bleef er maar 1 optie over en dat was een subframe lassen, nou dat heeft heel wat uurtjes gekost, uiteindelijk had ik een heel stevig subframe waar alles op en aankon en was ik drie weken verder. De voetsteunen van een trialmotor zitten pas echt goed als je de motor vrij eenvoudig kunt `lichten` Met andere woorden; een gecontroleerde wheelie heb je nodig om over de obstakels zoals bomen En stenen te kunnen rijden en ook sta je bijna altijd op een trialmotor dus het gewicht moet naar achter om de druk van het voorwiel af te houden.

De slijptol erin en dan ligt daar op de grond de onderkant van het frame met daaraan de standaard, voetsteunen en rempedaal… Een alumium plaat die het blok moet gaan beschermen moest ervoor in de plaats maar waar laat ik nu die voetsteunen en het rempedaal, er was niets meer om het aan vast te maken. Toen kwam ik op het moment dat ik het niet meer zag zitten en de hele zwik op de oudijzerhoop wilde gooien.

De hulp ingeroepen van een goede vriend, Ferry in`t V die al veel zelfbouw had gedaan. Hij kwam met een idee waarvan ik dacht hoho dat word mij even teveel, hij had dit door en zei tegen me kom volgende week maar langs bij me met frame en blok dan maak ik dat voor je in orde.

 

 

 

 

 

 

Hier zie je het resultaat en ik kreeg er weer zin in ! Hij heeft ook de kickstarter warm gestookt en verbogen (kickstarter van een ETZ150 want die is inklapbaar) omdat het met de originele niet gaat omdat inklapbaar zijn is verplicht voor de wedstrijdkeuring).

En hij heeft een rempedaal gemaakt uit niets dat draait op een heel dun kogellager, machtig mooi stuk werk ! Toen kwam het probleem van het voorwiel, ondertussen had ik een wiel van zolder geplukt, was er een van een Suzuki DR125 met de rem aan de verkeerde kant en een veel dunnere as. De remverankering was ook alweer een heet hangijzer want waar zet je die aanvast? Dit omdat ik De originele vorkpoten van de TS wilde handhaven. Is een soort klem geworden na een weekeendje diep nadenken, ondertussen busjes laten draaien Om de te dunne as goed vast te krijgen. Het originele stalen voorspatbord uitgeklopt en gebogen Totdat het van 18 naar 21 inch was gegroeid. Door dat grotere voorwiel was de bodemvrijheid toegenomen tot een maat die aardig overeen kwam met een moderne trialmotor, hard nodig in de wedstrijden om niet overal achter te blijven haken met de carterplaat.

Ondertussen wilde ik dat blokje toch wel eens horen lopen, schemaatje gemaakt , elektronische spanningsregelaar erop en het broodnodige vonkje was daar scheutje benzine en een paar trapjes En dan ben je blij als het ding gaat lopen !!!! zonder uitlaat maar weer snel uitgezet en meteen aan de gang gegaan om een uitlaat bovenlangs te maken. Op de zolder lag nog een uitlaat van een Yamaha DT80, aan het begin en einde veel te dun maar in het midden precies goed, hij moest aan de linkerzijde van de motor komen omdat ik dat mooi vind. Mooi omdat dan aan de ene kant de ketting zit en de andere de uitlaat. Het bochtje van de cilinder naar die uitlaat was een zwaar geduld klusje, .

Uiteindelijk zat hij erop en kreeg ik hem er nooit meer af, de slijptol er weer op en zo veranderd dat de bocht demontabel in het expansiegedeelte zit. Gelijk daarna gestart , heerlijk zoals hij nu liep, met het blokje zit het wel goed. Maar welke tank moet er dan op? Iets van MZ is wel zo leuk en na wat zoeken viel mijn keuze op die Van een RT125 ,lief modelletje en lekker oubollig zo`n tankje. Euh bij het passen zat de benzinekraan zowat tegen de uitlaat, wat nu ? Die kraan moet naar de andere kant, stukje uit de tank gezaagd met daaraan het pijpje met schroefdraad ,aan de andere kant Stuk uit de tank gezaagd en het stukje er ingelast van links naar rechts, gelijk de uitsparing voor het zadel dichtgelast met een plaatje alsook aan de voorzijde bij het balhoofd omdat het daar niet mooi aansloot. Die tank zat vol roest , met een speciaal chemisch middeltje de tank ontroest en na wat plamuurwerk was de tank spuitklaar. Het zweefzadel pasgemaakt en de machine verder opgebouwd om eens te zien hoe het was geworden ,o ja het frame vond ik voor mijn gevoel te zwak en daarom bovenop een buis gelast. En nu eerst eens een stukje erop rijden, starte, schakelde en koppelde prima maar liep veel te hard en trok in verhouding tot een echte Trialmotor voor geen meter. Na wat rekenen en prakkizeren kwam ik op een ideale verhouding van 13 tanden voor en 76 achter! Das veel tanden hoor 76, een universeel plaatwiel dat extra gehard was voor de landbouw gekocht Maar hoe dat op een MZ? Mz heeft een tandwiel dat meteen een flens is. Dat werd een klusje voor een goede draaier en heb ik uitbesteed, die man had een goed idee en heeft het originele splinternieuwe tandwiel eerst echt rond gemaakt( je schrikt van de slinger die er In zo`n nieuw MZ tandwiel zit, vervolgens heeft hij het 76 tands tandwiel uitgedraaid met een tegenovergestelde kamer als op het originele tandwiel. De passing was excact en ik kon het eenvoudig aan elkaar lassen. Al met al werd dat achtertandwiel dat dus een combinatie is van een origineel en een plaatwiel een voor MZ begrippen bijzonder duur ding, daarmee was het meteen het duurste onderdeel ,zelfs duurder dan de gehele motor bij aanschaf. Twee kettingen moeten kopen omdat een te kort was maar nu was hij zoals ik het wilde; Zo sterk als een beer en de motor kon ik nu laten `kruipen` in de eerste versnelling. Al dat geslijp, gelas en gezaag was ik helemaal zat en eindelijk kon ik aan het spuitwerk beginnen. Welke kleur? Dat moeten ouderwetse Duitse kleuren worden op een MZ, maar dan wel lekker eigenwijs. De keuze kwam op Helelfenbein en Tieferngruen, in mijn ogen een leuke aparte combinatie.(zie foto met daarop nog het originele achtertandwiel) En dan plots is hij klaar, o nee nog even gauw een paar gaatjes boren in de achterspatbordsteun, tien minuten later zit je dan met een wit gezicht en weinig praatjes bij de eerste hulppost, boortje schoot uit. Geen pijn wel veel bloed, maar het ergste kwam nog; Die verdovingsspuit die was zeer gemeen en vals, de arts zei ga maar even liggen want dat is een pijnlijke prik, neeh zei ik heel stoer das niet nodig, nou dat deed gemeen en laf zeer die prik en het liggen was toch wel nodig want ik tolde op mijn benen.

Vier hechtingen in de rechtste wijsvinger leren je dan voor de zoveelste keer dat even gauw link is. Dik anderhalf jaar heeft de bouw geduurd, niet aan een stuk natuurlijk maar toch zitten er vreselijk veel uren in, waren wel uren die heel leerzaam waren. De eerste paar maanden wedstrijd rijden brengen dan de kinderziektes aan het licht, zo moest er Een automatische kettingspanner opkomen, dat is er een van een Yamaha DT bromfiets geworden. Die houdt de ketting nu altijd op dezelfde spanning en de ketting loopt er nu niet meer vanaf zoals in het begin weleens gebeurde. De ontsteking was altijd al een zorgenkindje, matige vonk. Een elektronische van BECK elektronika te Delft gekregen van Paul v L ,heeft gezorgd voor een enorme verbetering. De carburateur voldeed ook niet goed, vervangen door een Dell-Ortho 24mm gekregen van onze MZ wegracer Frans K, deed wonderen !!!

Het wedstrijdjaar 2008 is het eerste jaar dat de MZ alle wedstrijden heeft gereden, het jaar ervoor was eigenlijk maar een half jaar omdat hij pas in mei voor het eerst werd ingezet. 2008 heeft me een tweede plaats opgeleverd in de pre65 klasse bij MCthe Wheelie in de Europoort!!! Het rijden op je eigengebouwde trialmotor geeft iedere keer weer een trots gevoel dat met geen pen is te beschrijven, je kent het ding door en door, leert daarmee om te gaan en neemt de tekortkomingen voor lief. Het blokje is ondertussen gereviseerd door Ferry in`t V en loopt weer als een nieuwe! Alle mensen die hebben meegedacht/gewerkt en de onderdelen aan me hebben geschonken en sommige voor een zachte prijs verkocht ben ik heel erg dankbaar !!!

Krijn Heerschap.